Opplev møblene, historien og håndverket til arkitekten Finn Juhl. 

I 2001 fikk Onecollection // HOUSE of FINN JUHL overdraget de eksklusive rettigheter til å produsere og relansere Finn Juhl's skulpturelle og ikoniske møbler av enken hans Hanne Wilhelm Hansen. I dag består den unikke kolleksjon av mere end 40 klassiske mesterverker, som Onecollections produserer med ytterste respekt for den opprindelige arv og strenge krav til kvalitet.

I dag er Finn Juhl hovedsakelig produsert i Danmark. De polstrede møbler som Poet Sofa og Pelican Chair er helt håndsyet i samme danske tradisjon som for 70 år siden. Men når det gjelder House of Finn Juhl tremøblene, har de valgt å benytte moderne teknologi, som går hånd i hånd med utmerket håndverk for å gjøre Juhls visjoner til virkelighet. De intrikatformede trerammene i Chieftain Chair for eksempel er mesterlig laget av House of Finn Juhls dyktige japanske venner i Yamagata.

(Klikk på bildet for mer om Finn Juhl produskjon.)

Finn Juhl ville opprindeligt være kunsthistoriker, men hans far ville ikke tillate, at han fikk en karriere innenfor kunstens verden. I stedet ble Finn Juhl opptatt som bygningsarkitekt ved Det Kongelige Kunstakademi i København. Her møtte han noen av tidens mest innflytelsesrike funksjonalister, blandt dem arkitekt Vilhelm Lauritzen, som ansatte ham på hans tegnestue i 1934. 

I motsetning til mange av hans modernistiske kolleger som hadde en strømlinjeformet og minimalistisk stil, forsøkte Finn Juhl å skape mer organiske, naturlig buet møbler. Hans ambisjon var å designe møbler som hadde bevegelse og liv.

Designene er en konstant overraske av former, estetik og unikke detaljer. Finn Juhl jobbet ofte med to elementer: det bærende og det bårende. Dette kan ses på flere av stolene hans, hvor setet er løftet fra stellet, hvilket gir møblene en svevende effekt. 


Finn Juhls dilemma var nettopp at mange av hans design krevde tekniske løsninger som ikke engang oppfunnet ennå da han designet dem. Flere av Finn Juhls møbler var dermed ikke mulig å produsere på den tiden, mens andre ble laget i svært få eksemplarer. Finn Juhl var klar over denne begrensningen og uttrykte seg forhåpningsfullt om fremtiden:

”One should not despair over the fact that some of the developments one has hoped for were never produced but only became a beginning. Perhaps they will be revived some day in the future if necessary or reasonable, then the time is ripe.” – Finn Juhl

(Klikk på bildet for mer om  House of Finn Juhl)